Mobilozás vezetés közben? Ne!
Nem lehet elég cikket, blogbejegyzést írni, nem lehet elég elrettentő kisfilmet rendezni arról, hogy miért ne mobilozzanak az emberek vezetés közben. Sajnos még mindig rengetegen gondolják úgy, hogy egy-két másodperces figyelemkiesés nem számít az úton. Sokaknak a rengeteg baleset sem elég elrettentő.
Vezetés közbeni mobilozás: a modernkori ittas vezetés
Mindössze egyetlen mobilra vetett pillantás is elég ahhoz, hogy vezetés közben megtörténjen a tragédia. A mobilozás ma már nagyobb mértékben felel a közúti balesetekért, mint az ittas vezetés. Ez valószínűleg annak is köszönhető, hogy a büntetések jóval enyhébbek, a társadalom pedig sokkal elnézőbb egy mobilozóval, mint egy részeg sofőrrel szemben. Pedig érdekes statisztikát közölt nemrég a rendőrség. Szerintük a vezetés közbeni mobilnyomogatás miatt hatszor nagyobb valószínűséggel alakul ki közúti baleset, mint az alkohol miatt. A KRESZ 21 évvel ezelőtt egyértelműen fogalmazta meg az ezzel kapcsolatos szabályt. Nem bonyolították túl. A törvény egyértelműen kimondja, hogy a gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. Ugyanez vonatkozik egyébként a kétkerekű járművekre, valamint a nem gépkocsiként elismert háromkerekű járművek sofőrjeire is. Az eltelt 21 évben természetesen hihetetlen fejlődésen ment keresztül a mobilokat érintő technológia, ehhez a KRESZ-nek is alkalmazkodnia kellett. Így a törvény folyamatosan bővül, ezért természetesen nem csak a telefonálást büntetik a jogalkotók. Tilos üzeneteket írni, a képernyőt sem nyomkodhatod. Ha lebuksz, akkor a pénztárcádba kell nyúlnod: a helyszíni bírság 10 ezer forint. Ha nem ismered el a felelősséged, akkor eljárás indul ellened, az eljárás során bizonyítanod kell, hogy te bizony nem is használtad a készülékedet. Ha ez nem sikerül, akkor 20 ezer forintot kell befizetned a közösbe.
Headset, kihangosítás és bluetooth
Talán ez döbbenetesen alacsony összeg is oka lehet annak, hogy még mindig sokan használják a mobiljukat a volán mögött. Legalább büntetőpont azért legalább jár érte, ha nem is sok. Három pont kerül a neved mellé, ha lebuksz. Nem kell túl sok érvet hoznunk ahhoz, hogy te is belásd, miért nagyon rossz ötlet vezetés közben telefonálni. Ha csak egy üzenetet olvasol, rosszabb esetben írsz meg, az legalább 3-10 másodpercre leköti a figyelmedet, de inkább többre. Ez gyakorlatilag olyan, mintha vakon vezetnél, ami természetesen halálosan veszélyes. Ha csak 50-el mész a városon belül, akkor öt másodperc alatt mintegy 70 métert teszel meg. Ez éppen elég arra, hogy megváltozzanak a körülmények ahhoz képest, amit utoljára láttál az úton. Megoldást jelent a kihangosítás, ennél pedig modernebb a szövegblokkoló. Ez bizonyos sebesség felett nem engedi, hogy gépelj a készülékkel. Egy headset nem foglal helyet - semmivel sem leszel kevesebb, ha tartasz egyet a kocsidban. Még nincs a mobilodhoz bluetooth? Ezen minél előbb változtass, így simán beszélhetsz majd kihangosítva.