Manuális vagy automata váltó?
Az autó vásárlásánál számos szempontot kell figyelembe venni. A márka, a szín, a fogyasztás, a fordulatszám, és még sorolhatnánk. Magyarországon is egyre több típusú kocsit lehet kapni automata váltóval, ami nem könnyíti meg a választást. Érvek és ellenérvek sorakoznak egymás mellett, sokak szerint tönkre teszi a vezetési élményt, ha ezentúl nem kell használnia a váltót. Mindkét oldal mellett fontos érvek szólnak, vegyük őket sorra.
Az automata váltó története
Az autóipar kezdeti szakaszában csak manuális váltóval készültek a járművek. Az automata váltókat az 1950-es évek környékén kezdték gyártani az USA-ban bizonyos típusoknál, abban reményben, hogy megkönnyítik a volán mögött ülők dolgát. Ekkoriban csak 2-3 fokozattal rendelkeztek, de ez még elég volt az akkori motorokhoz. Az kézi váltók azonban jóval megbízhatóbbaknak számítottak. A modern automata váltók sok tekintetben közel azonos teljesítményre képes, mint a kézi, de gyakran meg is előzi azt. A legújabb alkatrészek már hasonló sebességgel kapcsolnak fokozatot, mint a kézzel működő társaik. Olyannyira népszerűvé váltak az automaták, hogy az Egyesült Államokban az ilyen alkatrésszel rendelkező autókból adnak el többet. Korábban fontos érv volt a kézi váltók mellett, hogy kevésbé koptatják a fékeket, ez mára azonban megváltozott. Az automata ugyanis ugyanazt a motorfékhatást produkálja, mint a manuális, így egyformán hatnak erre az alkatrészre. Fontos szempont, hogy úgy tűnik, hasonló vezetési stílus mellet városban az automata váltós kocsik fogyasztanak kevesebbet.
Manuális vagy automata váltó: alkohol vagy mentes sör?
Ugyanakkor az sem elhanyagolható szempont, hogy rendeltetésszerű használat esetén a manuális egyelőre hosszabb életűnek számít. Kevesebb szervizelésre szorul, nem igényel annyi karbantartást. Ár tekintetében tehát mindenképpen ez éri meg jobban: a kézi váltós kocsi olcsóbb és fenntartási költsége is alacsonyabb. Az automata váltós szerkezet felépítése jóval komplexebb, így nagyobb az esély a meghibásodásra, így természetesen a szerelés költsége is magasabb. A legnagyobb gond az olajnyomás csökkenése lehet, emiatt akár az egész szerkezet is tönkremehet, ezt pedig igen drága helyre hozatni. A kézi váltó mellett érvelő sofőrök visszatérő indoklása a vezetési élmény, szerintük a váltás teszi teljessé az autóban töltött időt, nélküle nem érzik kényelemben magukat az ülésben. Sok vezetőnél figyelhető meg, hogy egyik kézzel a kormányt, másikkal a váltót fogja. Berögződött szokás és élmény ez, amit az automata váltó nem ad vissza. Persze automata esetében is ott tarthatjuk a kezünket az alkatrészen, de teljesen más érzés. Sok ellenzője szerint olyan, mint az alkoholmentes sör.